April 2020 For Bøgegårdens 0-3 årige
Det psykiske børnemiljø
Alsidig personlig udvikling:
1. Oplever børnene genkendelige strukturer i hverdagen? Fx gennem morgenrutiner og
fælles samling.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
2. Hvor stor en del af børnene er selvhjulpne på et alderssvarende niveau? Fx spiser de
selv og tager eget tøj af og på.
Alle • De fleste • Halvdelen • De færreste • Ingen • Ved ikke
3. Oplever børnene at have medindflydelse i hverdagen? Fx at de er med til at præge aktiviteterne og samlingerne.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
4. I hvor høj grad giver børnene udtryk for egne grænser? Fx ved at sige fra overfor andre
børn.
I meget høj grad • I høj grad • I nogen grad • I mindre grad • Slet ikke • Ved ikke
Sociale Kompetencer:
5. Hvor stor en del af børnene oplever at være udenfor fællesskabet i størstedelen af
tiden? Fx hvis et barn overvejende opholder sig alene hver dag.
Ingen • De færreste • Halvdelen • De fleste • Alle • Ved ikke
6. Hvor ofte hjælper børnene hinanden?
Fx ved at trøste hinanden eller hente en voksen, når der er brug for det.
Altid • For det meste • Nogle gange • Ikke så tit • Aldrig • Ved ikke
7. Hvor stor en del af børnene oplever at have venner?
Alle • De fleste • Halvdelen • De færreste • Ingen • Ved ikke
8. Hvor stor en del af børnene oplever alvorligt drilleri fra andre børn?
Ingen • De færreste • Halvdelen • De fleste • Alle • Ved ikke
9. Hvor stor en del af børnene viser, at de er trygge ved de voksne?
Fx ved at børnene opsøger de voksne i følsomme og udfordrende situationer.
Alle • De fleste • Halvdelen • De færreste • Ingen • Ved ikke
Krop og bevægelse:
10. Hvor ofte får børnene den hviletid, de har brug for?
Altid • For det meste • Nogle gange • Ikke så tit • Aldrig • Ved ikke
11. Får børnene noget at spise, når de er sultne?
Ja, altid • Ja, for det meste • Nogle gange • Nej, ikke så tit • Nej, aldrig • Ved ikke
Naturen og naturfænomener:
12. Hvor stor en del af børnene er opmærksomme på, at vejret har betydning for deres
påklædning? Fx giver de udtryk for om jakke, hue og vanter er nødvendigt.
Alle • De fleste • Halvdelen • De færreste • Ingen • Ved ikke
Kulturelle udtryksformer og værdier:
13. Hvor ofte oplever børnene at blive modtaget på en nærværende måde om morgenen?
Fx ved at en voksen spørger ind til barnets morgen og hjælper med at vinke farvel.
Altid • For det meste • Nogle gange • Ikke så tit • Aldrig • Ved ikke
Sproglig udvikling:
14. Bliver børnene mødt af et anerkendende sprog? Fx sætter de voksne ord på børnenes
følelser.
Ja, altid • Ja, for det meste • Nogle gange • Nej, ikke så tit • Nej, aldrig • Ved ikke
15. Hvor stor en del af børnene oplever dagligt at få skæld ud? Fx bliver der talt med hævet
stemme og i et hårdt toneleje.
Ingen • De færreste • Halvdelen • De fleste • Alle • Ved ikke
Det æstetiske børnemiljø
Alsidig personlig udvikling:
16. Sætter børnene spor af deres hverdagsliv i rummene?
Der bliver fx udstillet kunstværker og fotos.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
Sociale Kompetencer:
17. Er der områder, der giver mulighed for, at børnene kan lege alene, parvis og i større
grupper?
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
Krop og bevægelse:
18. Guider indretningen børnenes adfærd? Fx kan børnene aflæse, hvor man kan lege vildt,
og hvor man kan lave stilleaktiviteter.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
Naturen og naturfænomener:
19. Har børnene forskellige sansemæssige naturoplevelser? De leger fx i krat, i vand og på
hårde eller bløde underlag.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
Kulturelle udtryksformer og værdier:
20. Oplever børnene at være del af forskellige traditioner? Fx ved at fejre fastelavn og jul
samt ved at deltage i institutionens egne traditioner.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
Det fysiske børnemiljø
Alsidig personlig udvikling:
21. Kan børnene nemt finde rundt og orientere sig i institutionens rum?
I meget høj grad • I høj grad • I nogen grad • I mindre grad • Slet ikke • Ved ikke
22. Afspejler rummene det, som børnene er optaget af og engageret i?
I meget høj grad • I høj grad • I nogen grad • I mindre grad • Slet ikke • Ved ikke
23. Er det muligt at ændre og tilpasse rummene til børnenes interesser og behov?
I meget høj grad • I høj grad • I nogen grad • I mindre grad • Slet ikke • Ved ikke
Sociale Kompetencer:
24. Er institutionen indrettet med afgrænsede legeområder indenfor? fx opdelt med lave reoler, gulvtæpper osv.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
25. Er institutionen indrettet med afgrænsede legeområder udenfor? fx buske, træer, legehuse osv.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
Krop og bevægelse:
26. I hvor høj grad bliver børnenes fin- og grovmotorik udfordret?
I meget høj grad • I høj grad • I nogen grad • I mindre grad • Slet ikke • Ved ikke
27. Er inventar tilpasset børnenes forskellige aldersgrupper? Det gælder fx toiletter, hånd
vaske, stole og cykler.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
Naturen og naturfænomener:
28. I hvor høj grad understøtter legepladsens inventar børnene i at have varierede naturoplevelser? Fx grovmotoriske udfordringer, erfaringer med urtehave osv.
I meget høj grad • I høj grad • I nogen grad • I mindre grad • Slet ikke • Ved ikke
Kulturelle udtryksformer og værdier:
29. Har børnene gode rutiner omkring hygiejne? Fx håndvask efter toiletbesøg og inden
spisning.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
Indeklimaet.
Lyd:
30. Er der mulighed for at adskille støjende og ikke-støjende aktiviteter?
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
31. Er rummene indrettet med støjnedsættende materialer og inventar? Fx op
slagstavler, filtdupper under stole osv.
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
32. er der mulighed for at opdele børnene i mindre grupper?
Ja, i meget høj grad • Ja, i høj grad • I nogen grad • Nej, i mindre grad • Nej, slet ikke • Ved ikke
Lys:
33. Er lyset tilpasset de aktiviteter, der skal foregå i rummet?
Ja, altid • Ja, for det meste • Nogle gange • Nej, ikke så tit • Nej, aldrig • Ved ikke
Luft:
34. Bliver der luftet ud hver dag?
Ja, altid • Ja, for det meste • Nogle gange • Nej, ikke så tit • Nej, aldrig • Ved ikke
Temperatur:
35. Har børnene mulighed for at tage tøj af eller på hvis de har det for varmt eller koldt?
Ja, altid • Ja, for det meste • Nogle gange • Nej, ikke så tit • Nej, aldrig • Ved ikke
Børnemiljøvurderingen laves på baggrund af personalets observationer. Vurderingerne og observationerne tager udgangspunkt i et børneperspektiv.